21.09.15

Auto talvikuntoon

Syksy on saapunut ja talvi tekee pian tuloaan. Nyt on hyvä aika valmistella auto talvikautta ajatellen. Huomioitavia asioita on niin teknisellä kuin kosmeettisella puolella – turvallisuutta unohtamatta.

Jotta talviautoilu sujuisi turvallisesti ja auto säilyisi ehjänä sekä hyväkuntoisena, kannattaa mm. seuraaviin seikkoihin kiinnittää huomiota.

Pakkasen vaikutus auton tekniikkaan. Moottorinjäähdytysnesteen pakkaskestävyys. Jos jäähdytysnesteitä ei ole pariin vuoteen vaihdettu, on nyt oikea aika tehdä se. Liian vanha jäähdytysneste tukkeuttaa jäähdytysjärjestelmän, jolloin riskinä on lähinnä ylikuumeneminen, kun jäähdytyskennostosta vain osa on tehokkaassa käytössä. Talvella vaarallisempi riski on kuitenkin moottorin jäätyminen, ja tätä myötä itse moottorin vaurioituminen, josta seuraa erittäin kallis lasku. Jäähdytysneste tulee uusia joka toinen vuosi, ja pakkaskestävyys tulee olla n. -35 – -40 astetta.

Edellä mainitun kaltaista rahallista tappiota ei pesunesteen jäätyminen aiheuta, mutta kukapa haluaisi ajaa rapa-/suolakelillä autolla, jonka tuulilasille ei saa suihkutettua pesunestettä? Talvella on tärkeää siis pitää pesunesteen seossuhde riittävällä tasolla, jotta pakkanen ei jäädytä tai saosta pesunestettä, tukkien letkut ja suuttimet. Tämä on luonnollisesti ihan turvallisuusseikka. Pakkaskestävyys kannattaa pitää vähintään -20 asteessa.

Turvallisuudesta jatketaan. Renkaat. Talvirenkaiden laillinen minimi urasyvyys on 3,0 mm (kesärenkaiden 1,6). On suositeltavaa vaihtaa renkaat jo huomattavasti tätä ennen, sillä pitokyky on tuossa vaiheessa dramaattisesti uutta vastaavaa rengasta huonompi. Urasyvyyden lisäksi pitoon vaikuttaa luonnollisesti kumiseoksen kovuus; nyrkkisääntönä mitä pehmeämpi kumiseos, sitä parempi pito. Vaikka renkaissa olisi riittävästi pintaa jäljellä, mutta ikää on kertynyt jo useita vuosia, on renkaan kumi kovettunut ja paras pitokyky menetetty.

Renkaita kannattaa vaihtaa mahdollisuuksien mukaan aina kauden vaihtuessa paikasta toiseen, mahdollinen renkaan pyörimissuunta huomioiden. Näin kuluminen on tasaisempaa, auton ajettavuus on tasapanoisempaa sekä käsittely helpompaa ja turvallisempaa. Lähtökohtaisesti nyrkkisääntönä on, että sarjan paremmat renkaat asennetaan taka-akselille.

Mikäli renkaat todetaan olevan siinä kunnossa, että ne kannattaa uusia, on uutta sarjaa hankkiessa syytä pitää mielessä muutama asia. Ensinnä tietysti renkaan tyyppi, eli soveltuuko omiin tarpeisiin parhaiten nasta- vai kitkarengas? Nastarengas on kitkarengasta meluisampi, mutta sen pitokyky on yleisesti ottaen kitkanrengasta parempi. Kitkarengas on hiljainen, ja se pitää kuivalla pakkaslumella yhtä hyvin kuin nastarengas. Tiukaksi painautuneella lumella, jäisestä tienpinnasta puhumattakaan, nastarengas pitää puolestaan kitkarengasta huomattavasti paremmin. Kitkarenkaan käyttökausi on joustavampi kuin nastarenkaan (vaihtoajankohta ei ole yhtä kriittinen), lisäksi kitkarengas irrottaa nastarengasta vähemmän tieainesta, joka on luonnollisesti ympäristötekijä.

Oikeanlaisia renkaita etsiessä kannattaa tutustua puolueettomiin rengastesteihin, ja kun oikea rengasmalli on selvillä, vielä ostaessa tarkistaa, että renkaat ovat mahdollisimman tuoreet. Rengasliike myy tietämättömälle helposti ”vanhaa varastoa”, jolloin renkaan kumi on ehtinyt jo hieman vanhentua/kovettua. Lisäksi, vaikka rengas ulkoapäin (kuviointi) näyttäisi identtiseltä uunituoreeseen renkaaseen verrattuna, voi kyseessä olla kuitenkin huonommilla ominaisuuksilla varustettu rengas, jossa esim. valmistusprosessia, kumiseosta tai nastatyyppiä on uuteen renkaaseen kehitetty. Rengaskilpailu on tänä päivänä kovaa, ja tehtaat panostavat tuotekehitykseen paljon.

Auton kosmeettinen kunto. Talvipakkasia silmällä pitäen on hyvä silikonikäsitellä kaikki auton tiivisteet. Näin ehkäistään pakkasen aiheuttamaa tiivisteiden kovettumista sekä haurastumista. Jokainen varmasti tietää, että talvinen tiesuola on myrkkyä autojen pelleille pinnoille. Jotta auto kestäisi ”suolakylpyä” ja vaihtelevia olosuhteita mahdollisimman hyvin, kannattaa auto vähintään pestä ja vahata syksyllä huolellisesti. Vielä parempi, jos autolle tekee pinnoitekäsittelyn aina syksyisin – tällöin säästyy talvivahaamiselta jopa kokonaan, sillä laadukkaasti toteutettu auton pesu ja kovapinnoitekäsittely suojaa auton maalipintaa tehokkaasti. Käsittelyn voi todeta laadukkaaksi käsittelyn jälkeen itse auton seuraavalla kerralla pesemällä (luonnollisesti myös silmämääräisesti voi todeta jo paljon).

Likaa sekä pintyttäviä ja syövyttäviä epäpuhtauksia hylkivä pinta on liukas. Tällöin lika on läpi talven pestävissä helposti pois, kun sen muistaa tehdä säännöllisesti. Myös huolellinen vahaus on auton maalipinnalle hyvästä, tällöin se kuitenkin kannattaa uusia talven aikana vähintään kertaalleen.

Lopuksi vielä talvivarusteet. Ennen ensilumia on jo hyvä varustaa auto lumiharjalla, jääraapalla ja moottori- sekä sisätilanlämmittimen käyttöön tarvittavilla varusteilla. Muistathan, että käyttämällä moottorinlämmitintä jo +5 asteessa säästät niin luontoa, rahaa kuin autosi moottoriakin.

Turvallista talvea kaikille!


<< Edellinen sivu