22.07.15

Autoilun rajoittaminen – järkevääkö?

Autoilija on Suomessa monella tapaa “pahantekijä”. Autoilijaa verotetaan erittäin rankalla kädellä, myös rangaistukset pienistä liikennerikkeistä ovat monesti suhteettomalla tasolla.

Tekniikan Maailmassa oli taannoin hyvä juttu aiheeseen liittyen. Autoilua halutaan rajoittaa, mutta samalla ei ymmärretä, mitkä yhteiskunnalliset vaikutukset sillä olisi. Autoilija todella on yhteiskuntaa pystyssä pitävä voima – jo pelkästään jos katsotaan silkkaa taloudellista puolta, ja unohdetaan erittäin merkittävä logistinen merkitys. Veropottia autolijoilta kerätään vuodessa noin kahdeksan miljardin verran, siis 8 000 000 000 euroa. Vastaavasti takaisin autoilijoiden käyttöön (teiden rakentaminen ja ylläpito, liikenteen kehittäminen ym.) tästä potista palautuu VAIN 1/8 osa, eli yksi miljardi. Veroa on kerätty koko ajan vaan enemmän ja enemmän, mutta enemmän ja enemmän sitä on myös käytetty muualle, kuin autoilua ja liikennettä ylläpitäviin toimiin – kehittämisestä puhumattakaan.

Autoilu vastaa valtion kokonaisverokertymästä huikealla 20 % siivulla. Verokarhu on Suomessa monessa suhteessa ankara, mutta tässä suhteessa erityisen epäoikeudenmukainen. Ja tiestön huikea 2,4 miljardin korjausvelka sen kuin kasvaa… Lisäksi autoala kokonaisuudessaan on todella suuri työllistäjä. Pelkästään autokauppa sekä katsastus- ja korjaamotoiminnot työllistävät suoraan 27 200 ammattilaista Suomessa.

Joka tapauksessa jokaisen autoilua vastustavan kannattaa pysähtyä miettimään, kannattaako “pyörät pitää pyörimässä”, vai ei? Autoilun rajoittamiseen ei edes niinkään ahtaasta näkökulmasta, kuin talouden puolesta katsoen, Suomen yhteiskunnalla ole yksinkertaisesti varaa.


<< Edellinen sivu