11.06.15

Yksin autokaupassa?

Oletko saanut huonoa palvelua autokaupassa? Et ole ainoa. Liian usein asiakas tuntee jäävänsä autokaupassa yksin. Myyjiä on paikalla, mutta heitä ei kiinnosta palvella ”jokaista renkaanpotkijaa”. Kun myyjä on lopulta omatoimisesti kaivettu palvelemaan, on käytös töksähtelevän äreää ja ylimielistäkin. Jos kyseessä on vaihtoautokauppa, jossa oma auto annetaan liikkeeseen vaihdossa uuteen, on em. asenne vielä todennäköisempää. Saattaa olla jopa myös merkitystä, onko asiakas nainen vai mies.

Autokauppa elää murrosvaiheessa. Moni odottaa hallituksen päätöksiä, kuinka aiottu ”veroale” tuliterien autojen ostohinnasta toteutetaan käytännössä, ja kuinka se puolestaan vaikuttaa autojen käyttöverotukseen. Yleinen heikko taloustilanne on myös omiaan pitämään autokaupan heikkona, jopa flegmaattisena. Kaikesta tietysti seuraa se valitettava tosiasia, että Suomen autokanta pysyy Euroopan vanhimpien joukossa. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että keskimäärin muualla Euroopassa ajetaan mm. turvallisemmilla ja ympäristöystävällisemmillä autoilla.

Mistä apuja tilanteeseen? Ainakin yhdessä asiassa olisi roimasti parantamisen varaa: automyyjien tulisi panostaa asiakaspalveluun. Ensisijaista asiakaspalvelussa on, että ihminen tarpeineen otetaan aidosti huomioon. Moni auton ostamista harkitseva ihminen miettii, mitä asioita pitää ottaa huomioon autoa ostettaessa, jottei tulisi tehtyä vääriä päätöksiä ja petyttyä tähän monesti melko suureen hankintaan. Hän saattaa ajatella: ”En ymmärrä autoista mitään, ja tietämättömyyttäni saatetaan käyttää hyväksi”. ”Pelkään jääväni autokaupassa yksin myyjän armoille”. ”Keneltä saisin apua autokaupassa, auton ostamisessa, miten teen onnistuneet autokaupat?”. ”Olen nainen autokaupassa, tulen varmasti huijatuksi”.

Hyvä myyjä kuuntelee asiakasta, tarvittaessa kärsivällisesti, jopa rauhoittavaan sävyyn ohjaten ja neuvoen. Hyvä myyjä tutustuu asiakkaan tilanteeseen huolellisesti – myös asiakkaan mahdollisesti mukanaan tuoma vaihtoauto mukaan lukien, joka ei ole itsestäänselvyys, vaikka näin voisi kuvitella. Tässä em. huomioiden ilmainen vinkki vaihtoautokauppaan: jos myyjä ei käy tarjoamaasi autoa huolellisesti läpi (sisältäen myös koeajon), siirry seuraavaan liikkeeseen! Jos myyjä ei kartoita liikkeeseen ostettavaa autoa huolellisesti, tarkoittaa se sitä, että hän ei tiedä, mitä hän myy. Tällöin riskit epäonnistua, eli ostaa vääränlainen tai jopa rikkinäinen auto, ovat erittäin suuret. Riskien sisältyminen valitettavasti näkyy suurella todennäköisyydellä myös liikkeen hinnoittelussa – asiakashan ”lystin” luonnollisesti lopulta maksaa.

Koska edellä mainitun kaltaisia hyviä myyjiä on aivan liian vähän, päätin ryhtyä auttamaan näiden asioiden parissa pähkäileviä ihmisiä. Ihmisiä, joilla ei ole aikaa ja/tai osaamista tai muita resursseja selviytyä autokaupassa niin, että lopputulos olisi optimoitu. Kirjoitan jatkossa näistä tilanteista ja käänteistä, sekä muista autoilevaa ihmistä koskevista asioista täällä blogissani. Pidetään pyörät pyörimässä!


<< Edellinen sivu