13.01.16

Käytä valoja oikein!

Tuoreemmissa autoissa yleistyneet automaattisesti ajokelin kirkkauden mukaan säätyvät valot tuntuvat aiheuttavan melko paljon ongelmia. Liian usein näkee liikenteessä autoja, joissa on ns. ”perä pimeänä”. Myös sumu- sekä kaukovalojen käyttö on hyvin usein puutteellista.

On suorastaan tyrmistyttävää, että autojen takavalot eivät pala kaikissa olosuhteissa, kun auton etuosassa on valot päällä. Perusteluna on ”energiansäästö”, joka varsinkin ledivalojen (jotka kuluttavat murto-osan tavallisen polttimon vaatimasta energiasta) kyseessä ollen on täysin olematon. Turvallisuus pitäisi tässä(kin) kohtaa olla se määräävä tekijä.

Vaarallisesti takavalot pimeänä liikkuvia autoja näkee liikenteessä näin talviaikaan päivittäin – ja siis nimenomaan olosuhteissa, joissa näkyvyys on rajallinen. Kun on hämärää, sateista tai sumuista, liian moni autoilija (monesti tietämättäänkin) ajelee ilman takavaloja – myös kesällä.

Viimeksi eilen ajeli moottoritiellä huomattavaa alinopeutta tumma farmari-Passat, jossa takavalot eivät palaneet. Kuiva pakkaslumi pöllysi, ja fiksuimmat olivat huomanneet kytkeä takasumuvalotkin päälle. Kyseisen Passatin takaosa ilmestyi näkyviin vasta aivan viime metreillä, tummana hahmona. Nopeutta autolla oli 100:n alueella arviolta noin 65-70 km/h. Onneksi olin itse valmiiksi ohituskaistalla, mutta hänen kohdalla moni muu varmasti säikähti pahemman kerran. Toivottavasti mitään ei kuitenkaan sattunut…

Edellisestä ”aasinsiltana” nopeusrajoituksiin ja tilannenopeuteen. Huomattavan alinopeuden ajaminen moottoritiellä on hyvissäkin ajo-olosuhteissa vaarallista ja aiheuttaa vaaratilanteita – kyseisessä tilanteessa vaaramomentti oli vielä useamman pykälän korkeammalla. Liukkaan kelin vallitessa suurinta sallittua 100 km/h rajoitusta alempaa nopeutta on tietysti turvallisessa tilannenopeusmielessä syytä ajaakin, mutta tässä kohtaa keli ei ollut näin huomattavan paljon huonompi, ja muun liikenteen (esim. 20 km/h kovemmalla nopeudella) kohtaaminen pimeän auton kanssa voi käydä ns. ”epäterveelliseksi”.

Jonkin verran ulkomailla ajaneena olen pistänyt merkille, että suomalaiset käyttävät mm. keski-eurooppalaisiin verrattuna todella vähän takasumuvaloja. Edellisen kaltaisia tilanteita syntyy sumussa, kovassa lumi- tai vesisateessa, tai pöllyävässä lumessa ajettaessa – ja nimenomaan siitä syystä, että normaalit takavalot eivät erotu enää kunnolla. Tällöin on syytä hyödyntää käytännössä jokaisesta tiellä liikkuvasta autosta löytyvää takasumuvaloa/takasumuvaloja, ja tarvittaessa myös etusumuvaloja (huomaa yksikkö/monikko; lain mukaan autossa saa olla joko yksi tai kaksi takasumuvaloa).

Myös kaukovalojen käyttämisessä on parantamisen varaa. Aina silloin tällöin tulee pimeässä ajaessa vastaan auto, joka kohtaamisen jälkeen sytyttää kaukovalonsa vasta nimenomaan kohtaamisen jälkeen. Käypä joskus niinkin, että vastaan tullut auto ei laita kaukovaloja takaisin päälle lainkaan, vaikka muuta liikennettä ei olisikaan. Oikea aika vaihtaa takaisin kaukovaloillehan on juuri kohdattaessa. Huomattavasti harvemmin – ainakin itse nykyään n. 40 000 km vuodessa ajavana – kohtaan tilanteen, jossa vastaantulijan kaukovalot häikäisisivät. Oikein hyvin siis osataan kaukovalot kohdatessa sammuttaa. Nykyäänhän tähänkin tosin alkaa vaikuttamaan autojen valoautomatiikka, joka säätää valaistuksen omatoimisesti.

Jos vastaantulija ei huomaa sammuttaa kaukovaloja ajoissa, kannattaa katse suunnata pois vastaantulijan valoista (tietysti samanaikaisesti myös väläyttämällä omia valoja merkiksi), näin vältyt pahimmalta häikäistymiseltä.

Moottoritiellä kaukovalojen käyttö on vielä puutteellisempaa kuin tavallisilla teillä. Vastaantulevan auton kaukovalot eivät pääsääntöisesti häikäise vastaantulijaa, sillä yleensä autot eivät kohtaa niin lähekkäin, että kirkkainta valoa osuisi vastaantulijan silmiin. Poikkeuksena ovat oikealle kääntyvät kaarteet, jolloin kaukovalon valokeila saattaa häikäistä vastaantulijaa, ja tällöin kaukovalot on syytä sammuttaa. Hyvin harva käyttää pimeissä ajo-olosuhteissa kaukovaloja ajaessaan moottoritiellä.

Lopuksi pari muistutusta näkemiseen ja näkymiseen liittyen. Muistakaa pitää valot puhtaina ja käyttäkää jalan liikkuessanne heijastimia.

Hyvää ja turvallista alkanutta vuotta 2016!


<< Edellinen sivu