04.09.15

Nainen autokaupassa

Miehinen autoala on muuttumassa. Se on jo muuttunut. Naiset valtaavat alaa, niin työtehtävissä kuin kuluttajina – asiakkainakin. Tuntuu, että autoliikkeissä tämä on tiedostettu aika huonosti. Naisia palvellaan (jos yleensä edes palvellaan) ennakkoasenteisesti, ylimielisesti ja jopa alentavasti.

Nainen astuu autokauppaan. Hän on etsimässä itselle käytettyä, vähän ajettua autoa, ensimmäistä elämässään. Hän on liikkeellä tosimielellä ja käteiskaupalla. Koska autoa hänellä ei tässä vaiheessa entuudestaan ole, ei hänellä ole vaihtoautoa, joka monesti autokaupassa on valitettavasti myös rasite. Hän kiertelee liikettä ympäri tutustuen liikkeen autotarjontaan. Myyjiä on vapaana useampia, mutta kukaan ei tule palvelemaan.

Nainen löytää liikkeestä lähtökohtaisesti sopivalta tuntuvan, muutaman vuoden ikäisen, mustan Volkswagen Golfin, jonka ympärille hän jää pyörimään. Kuluu viisi minuuttia, kymmenen, viisitoista – ei apua… Tässä vaiheessa hän on jo käynyt koeistumassa auton, tutustuen samalla sisätiloihin sekä tavaratilaan.

Lopulta hän päättää itse kaivaa myyjän käsiinsä. Myyjä tervehtii neutraalin ystävällisesti, ja lähtee naisen kyseistä Golfia osoittaessaan auton luo. Hän ei kerro autosta mitään, vaan kaikki täytyy kysyä. Nainen aloittaa auton tavaratilasta, kulutuksesta ja huolloista. Myyjä vastailee, minkä osaa, mutta ei myy tuotetta lainkaan. Hän ei kerro varusteista, ominaisuuksista, historiasta – ei mitään. Hän ei kysy myöskään mitään. Tämän sijaan hän hyvin pian osoittaa liikkeessä olevaa uudenkarheaa Volkswagen Polo -pikkuautoa, punaista väriltään. Siinä olisi kuulemma näppärä kaupunkiauto pienellä kulutuksella, ja värikin kohdallaan. Tässä vaiheessa nainen saa tarpeekseen, hän poistuu turhautuneena liikkeestä.

Kyseinen myyjä oli selkeästi lokeroinut asiakkaan ns. ”naisboksiin”, poimien tämän kysymyksistään ainoastaan kulutuksen, josta pikaisella yhteenlaskulla: nainen, kysyy kulutusta – tälle punainen pikkuauto. Hän ei syventynyt lainkaan siihen, millaiset tarpeet naisella oli, millaisella budjetilla hän oli liikkeellä jne.

Nainen menee toiseen autoliikkeeseen, jossa sama juttu – myyjiä on pari vapaana, mutta kukaan ei tule auttamaan. Kuluu kymmenisen minuuttia, ja nainen lähtee pois.

Menee muutama päivä, ja nainen päättää eräänä iltana etsiä netistä apua auton ostamiseen. Hän löytää Autonostoavun, jonne hän laittaa tarjouspyynnön. Hän saa vastauksen tarkentavine kysymyksineen seuraavana päivänä. Tämän jälkeen yksi puhelu, jonka perusteella hänellä on valmis toimeksiantosopimus kädessään tätä seuraavana päivänä. Nainen huokaisee helpotuksesta – sinne meni ostamisen tuska. Tästä eteenpäin kaikki on helpompaa ja selkeämpää. Pelko siitä, että tulisi jollain tavalla huijatuksi, on poissa.

Mikä parasta, viikon päästä tästä hänellä on vähän käytetty, musta Volkswagen Golf, joka on luotettava, turvallinen, ympäristöystävällinen, hyvin huollettu ja varusteiltaan riittävä – lisäksi vielä hyvännäköinenkin. Nainen on helpottunut ja iloinen päästessään ensimmäiselle kesälomamatkalle Keski-Suomeen ihan omalla autolla. Hän kertoo onnistuneista autokaupoista töissä sekä tuttavilleen, Autonostoapua suositellen.

Nainen, millaista palvelua Sinä olet saanut autokaupassa? Olisi oikein kiva kuulla myös onnistuneesta autokaupasta, josta olisi jäänyt hyvä mieli. Sana on vapaa, ei muuta kun kommentoimaan! 😉


<< Edellinen sivu