18.08.16

Ostin auton halvalla – vaiko sittenkin todella kalliilla?!

Jälkiviisaus on helppoa – ja tyhmää, sanoisi joku. Virheistä kuitenkin yleensä oppii, ja jos ei opi, sitä voi jo paremmalla syyllä ehkä kutsuakin tyhmyydeksi. Tyhmää ei sen sijaan milloinkaan ole pyytää apua, kysyä ja tarkistaa. Joskus nämä tulee tehtyä vasta sitten kun on myöhäistä. Kerron tässä luvalla erään autokaupassa ns. ”jymäytetyn” asiakkaani tapauksesta. Hänellä autonvaihto tuli ajankohtaiseksi kaksi vuotta sitten, jolloin hän vaihtoi silloisen autonsa nykyiseen ”edullisesti”…

Nykyinen asiakkaani löysi kaksi vuotta sitten eräästä autoliikkeestä häntä kiinnostavan siistin näköisen Audin A4:n, josta myyjä teki molempien autojen koeajojen jälkeen erittäin houkuttelevan tarjouksen. Hän hyvitti ostajan VW Golfista 7 000 euroa, ja vaihtokauppa 18 000 euron Audiin 11 000 sovittiin euron välirahalla.

Aikaa kului kahdeksan kuukautta ilman ongelmia – sitten ne alkoivat… Ensin ostaja sai Audin huoltoon vietyään tietää, että jakohihna tuli uusia (sitä ei ollut edellisen omistajan toimesta vaihdettu määräaikaan mennessä), auton OBD (itsediagnostiikka) ilmoitti moottorinohjaukseen liittyvästä viasta, ja lisäksi renkaat olivat sakkorajassa. Autoon tehtiin määräaikaishuolto, ja lisäksi jakohihna, renkaat sekä vikadiagnoosin myötä ilmamassamittari uusittiin. Laskua kertyi yhteensä 1750 euron verran. Huoltoon oli budjetoitu 500 euroa, joten hinta oli kevyesti ilmaistuna shokki. Onneksi jakohihna ei ollut pettänyt, muutoin olisi puhuttu täysin eri suuruusluokan kulupommista…

Huollon jälkeen Audi toimi hyvin, eikä ongelmia ollut – hetkeen. Tällä kertaa asentaja kertoi renkaidenvaihdon yhteydessä kesärenkaiden vaihtoajankohdan olevan lähellä. Renkaat oli uusittu keväällä, ja nyt syksyllä ne olivat taas vaihtokunnossa! Syykin selvisi pian, eikä se ollut runsaassa kilometrimäärässä, vaan renkaiden virheellisissä ohjauskulmissa. Tämä oli aiheuttanut sen, että kaikki renkaat olivat kuluneet erittäin epätasaisesti; osa pinnoista oli vielä oikein hyvässä kunnossa, kun pahimmassa kohdassa kuviota oli nipin napin lain säätämän alarajan verran. Ohjauskulmat säädettiin asentajan kehotuksesta 120 eurolla kohdalleen, mutta uusien renkaiden hankinta jätettiin odottamaan seuraavaa (tämän vuoden) kevättä. Mikä pahinta, samalla huomattiin talvirenkaiden olevan myös hyvänmatkaa ”toispuoleisesti” kuluneen. Niissä pintaa oli kuitenkin vielä kauttaaltaan kohtuullisesti, vaikka nastat useammasta kohtaa puuttuivatkin. Talvirenkaat päätettiin laittaa tässä vaiheessa kuluissa säästämiseksi alle.

Talvi sujui ongelmitta, mutta keväällä oli hankittava uudet kesärenkaat, ja tähän paloi 450 euroa. Tässä vaiheessa alkoi autonvaihto pyörimään tulevan asiakaani mielessä. Hän ei halunnut uusia virheitään, ja kun lähipiiristä ei ammattitaitoista auttajaa löytynyt, otti hän yhteyttä Autonostoapuun. Kävimme asiat huolellisesti läpi, ja valitettavasti tässä vaiheessa ilmeni vielä muutama negatiivinen seikka…

Asiakkaani Audi oli tuotu käytettynä Ranskasta, ja tämä luonnollisesti vaikuttaa osaltaan auton markkina-arvoon Suomessa. Autossa oli kyllä suomenkieliset käyttöohjeet sekä huoltokirja, joten asiakkaani ei ollut osannut ajatellakaan moista. Lisäksi autosta löytyi ruostetta, joka oli saanut selkeästi alkunsa jo aiemmin. Yleisilmeeltään auto oli edelleen siisti.

Kun kävin asiakkaan kertomaa sekä autoa läpi, ei jäänyt epäselväksi miten tilanteessa oli käynyt. Kyseinen automyyjä oli kylmästi hyödyntänyt asiakkaani kokemattomuuden ja tietämättömyyden autoista ja autokaupasta. Hän oli hinnoitellut autonsa silloisiin markkinoihin nähden yläpäähän, jolloin hän pystyi hyvittämään asiakkaani vanhasta autosta nimellisesti reilusti. Näin itse asiassa väliraha ei ollutkaan enää niin kilpailukykyinen, ja kun ottaa huomioon auton historian ym., oli välirahaosuus ehdottomasti aivan liian suuri.

Jos Autonostoapu olisi ollut autohankinnassa apuna, olisivat käytännössä kaikki em. asiat tulleet tietoon jo ennen ostopäätöksen tekoa. Auto koeajetaan ja tarkistetaan huolellisesti, jolloin mm. mahdolliset moottoriin liittyvät ongelmat, auton huolto- ja omistushistoria, vikadiagnostiikan kertomat viat, virheelliset ohjauskulmat, peltien/maalipintojen kunto, mahdolliset kolaroinnit ja monet muut hintaan vaikuttavat seikat tulevat ilmi.

Raha. Kun lasketaan, mitä tämä kaikki oikeasti merkitsi rahassa, nousevat karvat pystyyn. Kyseisen Audin kauppahinta olisi keskimäärin pitänyt lähtökohtaisesti olla noin 16 500 euron luokkaa. Kun kuitenkin otetaan huomioon tämän yksilön puutteet, olisi oikea hintataso ollut n. 14 000 euroa. Hyvitys asiakkaani Volkkarista oli puolestaan kohdallaan, eli 7 000 euroa, joten järkevä väliraha olisi asettunut n. 7 000 euroon.

Taloudelliselta kannalta ajateltuna kyseisessä kaupassa paloi arvioiden n. 4 000 euroa taivaan tuuliin, ja päälle tuli tietysti ylimääräinen huoli ja vaiva. Lopuksi pitää ottaa huomioon myös auton markkina-arvo sitä myydessä/vaihdettaessa, joka ei ole sama kuin hyvän historian omaavalla ja hyväkuntoisella ”Suomiautolla”, joten tässä mielessä tulee tappiota myös. Mikä tilanteessa on hyvää, on tässä kohtaa ns. oppirahat maksettu, eikä asiakastani varmasti vedetä enää yhtä helposti höplästä…

Kannattaa myös huomioida, että tappion suuruusluokka oli tässä hintaluokassa edellä mainittu – mitä kalliimpi auto on kyseessä, sitä suuremmaksi mahdolliset tappiot helposti kasvavat.

Olkaahan tarkkana autokaupoilla!


<< Edellinen sivu