22.06.15

Rehellinen autokauppias?

Liipaten hieman edellistä kirjoitustani, päätin aiemmista suunnitelmista poiketen jatkaa vielä toisen kirjoituksen autokauppiasaiheeseen liittyen. Kävin katsomassa erästä ilmoituksen perusteella kiinnostavaa autoa paikanpäällä autoliikkeessä. Kaikki ei mennyt ihan hyvin…

Kävin kyseisessä liikkeessä ihka ensimmäistä kertaa. Pihaan ajaessani alkuvaikutelma oli hyvä; vastavalmistunut, siisti rakennus puhtauttaan kiiltävine sisätiloineen, jotka kätkivät sisäänsä myös kiiltäviä Saksalaismerkkisiä autoja. Astelin ennalta minua kiinnostaneen auton kohdalle, jolloin myyjä asteli kohti tervehtien. Myyjä oli väsyneen oloinen, ei millään lailla palveluasennetta uhkuva. Kasvot ns. peruslukemilla. Tiedustelin alkuun auton historiatietoja, johon myyjä tokaisi kaikkien myynnissä olevien autojen olevan ”Saksantuontia”. Kysymykseeni edellisten saksalaisomistajien lukumäärään myyjä osasi vastata ”kuin apteekin hyllyltä”.

Huomasin auton ympärillä pyöriessäni, että auton takaosaa (spoileria ja takaluukun kantta) oli maalailtu, ja vaikka yleisilme hyvin siisti olikin, oli maalaustyö tarkalla silmällä havaittavissa. Tiedustelin kolarointihistoriaa, johon myyjä vastasi, että heidän saamien tietojen mukaan autoa ei ollut kolaroitu. Kun siirryin auton sisätiloihin samalla kysyen auton huoltohistoriasta, lähti myyjä työpöytänsä ääreen tarkistamaan tilanteen. Tässä välissä paikalle tuli toiset asiakkaat, ja kohta huomasinkin myyjän mitään ilmoittamatta kadonneen. Jatkoin auton tutkimista, ja huomasin lisää asioita, jotka viittasivat erittäin vahvasti siihen, että auto on ollut osallisena ketjukolariin – tai sitten auto on kolaroitu eriaikaisesti sekä perästä että keulasta. Luonnollisesti kiinnostukseni kyseistä autoa kohtaan lopahti.

Kiersin pikaisesti muut liikkeen autot läpi, jolloin myyjä palasi mitään sanomatta sisälle liikkeeseen. En enää tiedustellut tässä kohtaa jo epäoleelliseksi käynyttä huoltohistoriaa, sen sijaan tiedustelin toistamiseen myyjän tietoja auton kolarointihistoriasta. Selvästi kiusaantuneen oloinen myyjä vastasi, että ”melkein 10 vuotta vanha auto, mitä vaan on tänä aikana voinut tapahtua” – aikamoisen tyrmistyttävä asenne! Kerroin näkemykseni auton kunnosta ja kolaroinneista havaitsemiini faktoihin perustaen. Kun myyjä ei osannut sanoa mitään, yritin oikaista hänen toimintaansa kysymällä: ”Olisiko pitkässä juoksussa ehkä parempi kertoa asiat rehellisesti niin kuin ne ovat?”, johon sain vain vastauksen, että “Niinhän se varmaan olisi”. Ei muuta.

Tässä oli yksi tuore tyyppiesimerkki poskettoman huonosta autokaupasta. Joko kyseinen liike tutustuu ostamiinsa autoihin erittäin leväperäisesti, tai sitten toiminta perustuu alusta alkaen huijaamiseen. Asiakaspalvelutaidot ovat myös luokattomalla tasolla – käytännössä niitä ei ole lainkaan.

Eniten liikkeestä pois ajaessani pyöri mielessä ajatus siitä, että joku autoista hieman vähemmän tietävä ostaa kyseisen auton raakaan markkinahintaan, perustaen kauppansa vääriin olettamuksiin, joita myyjä surutta kylvää. Toivottavasti kyseinen yksilö on kuitenkin edes teknisesti toimiva, eikä vie uutta omistajaansa taloudellisesti(kin) ahdinkoon. Todennäköistä kuitenkin on, että tälle ostajalle käy samoin kuin minulle, eli käy liikkeessä periaatteessa ensimmäistä kertaa suorilta käsin kaksi kertaa; ensimmäisen ja samalla viimeisen kerran.


<< Edellinen sivu